Sketchup плагины для труб
Содержание:
- Обзор интерфейса SketchUp
- Creating your first 3D model in SketchUp
- Trying or purchasing extensions in the Extension Warehouse
- Changing your default template
- Пропорциональное масштабирование выборки
- В заключении
- Enabling and disabling extensions
- Scaling components
- Особенности
- Updating a scene
- Sketchup плагины для труб
- Installing extensions manually in SketchUp
- Editing all instances of a component
- Introduction to components
- PLUGIN: Follow and Rotate – Neat, but needs a little work
- Enabling and disabling extensions
- Sequencing scene tabs
- Selecting a template
Обзор интерфейса SketchUp
Когда откроется SketchUp, готовый для начала создания 3D-модели, вы увидите экран, который включает в себя следующее:
Строка заголовка
Строка заголовка содержит стандартные элементы управления окном (закрыть, свернуть и развернуть) и имя открытого файла. При запуске SketchUp открытый файл имеет имя «Без названия», что означает, что вы еще не сохранили свою работу.
Панель меню
Большинство инструментов, команд и настроек SketchUp доступны в меню на панели меню. Это такие меню, как SketchUp (только Mac), «Файл», «Редактирование», «Просмотр», «Камера», «Рисование», «Инструменты», «Окно» и «Справка».
Панель инструментов «Начало работы»
Когда вы начинаете использовать SketchUp, панель инструментов «Начало работы» отображается по умолчанию. Она содержит основные инструменты, необходимые для создания 3D-моделей.
Чтобы отобразить дополнительные панели инструментов, выберите Просмотр > Панели инструментов. В открывшемся диалоговом окне «Панели инструментов» выберите панели инструментов, которые хотите отобразить, и нажмите «Закрыть». В macOS вы можете отображать панели инструментов, выбрав Просмотр > Панели инструментов. (Дополнительные сведения о панелях инструментов и их настройке см. в разделе Настройка SketchUp Справочного центра.)
Совет. Эта статья познакомит вас с несколькими основными инструментами. По мере того, как вы продолжите изучать процесс создания 3D-моделей в SketchUp, инструктор научит вас (или напомнит), как использовать каждый инструмент. Дополнительные сведения см. в разделе .
Область рисования
Область рисования — это место, где вы создаете свою модель. Трехмерное пространство области рисования визуально определяется осями рисования, которые позволяют чувствовать направления в трехмерном пространстве во время работы.
Область рисования также может содержать простую модель человека, чтобы дать вам ощущение трехмерного пространства.
Строка состояния
Когда вы начинаете работу со SketchUp, двумя важными элементами в строке состояния являются советы посередине и поле «Измерения» справа:
- Советы по использованию инструментов. В средней части строки состояния щелкните значок вопросительного знака, чтобы отобразить окно Инструктора, в котором представлена основная информация об использовании инструмента, выбранного на панели инструментов. В средней области также отображается краткое описание по использованию выбранного инструмента. Эта область полезна, если вы не знаете, как работает инструмент.
- Поле «Измерения». Это поле является важным инструментом для создания точных моделей. В нем отображаются размеры по мере рисования. Вы также можете использовать это поле для управления выбранными объектами (например, для создания линии определенной длины) или для создания равномерно распределенных копий объектов (например, столбов, ограждений или жилых блоков в постиндустриальной антиутопии).
Совет. Поле «Измерения» исчезло? Наиболее вероятная причина в том, что размер окна SketchUp больше доступной области просмотра экрана. Чтобы восстановить вид окна «Измерения», нажмите кнопку «Развернуть» в строке заголовка.
Если вы являетесь пользователем Windows и включили параметр «Автоматически скрывать панель задач», поле «Измерения» может скрыться за панелью задач при ее отображении. В этом случае поле «Измерения» снова появляется, когда вы закончите использовать панель задач.
Примечание. В левой части строки состояния вы найдете кнопки для геолокации и получения кредита. Эти параметры помогут вам работать с расширенными функциями SketchUp, которые выходят за рамки данной статьи.
Панели по умолчанию
В правой части экрана вы видите область панелей, включая «Инструктор», «Материалы», «Стили» и т. д. Область по умолчанию появляется при открытии SketchUp, но вы можете закрыть область панелей по умолчанию, нажав кнопку «Закрыть» в правом верхнем углу. Переключите область, чтобы отобразить или скрыть ее, в подменю Окно > Область по умолчанию.
В правой части экрана вы видите область панелей, включая «Инструктор», «Материалы», «Стили» и т. д. Область по умолчанию появляется при открытии SketchUp, но вы можете закрыть любую область, нажав ее кнопку «Закрыть». Чтобы повторно открыть область, выберите ее в меню «Окно».
Creating your first 3D model in SketchUp
If you’ve never created a 3D model in SketchUp (or any other modeling program), the following steps offer a quick overview the basics:
- Select the person, context-click the selection, and select Erase in the context menu that appears.
- In the Getting Started toolbar, select the Rectangle tool ().
- On the ground plane, in the space between the red and green axis, click the Rectangle tool cursor (). Then move your cursor to the right and click again. A rectangle appears on the ground, as shown here.
- On the Getting Started toolbar, select the Push/Pull tool (), and place the Push/Pull cursor over the rectangle you just created, as shown in the following figure.
- Click and drag your rectangle up into a 3D shape. Keep an eye on the Measurements box and release the cursor when your shape is about 5 feet tall.
- Without clicking or selecting anything, simply type 6’ and press Enter. Notice how the height of your shape changed to exactly 6 feet tall, and the value you entered appears in the Measurements box.
- In the Getting Started toolbar, select the Orbit tool (). Place the Orbit cursor above your shape. Then click and hold while you move the mouse down. Notice how the view of your shape changes, as shown in the following figure. Practice clicking and dragging with the Orbit tool as much as you like. It’s a pretty fun tool!
- In the Getting Started toolbar, click the Zoom Extents button (). If you orbit around until you lose track of where you are in your model, the Zoom Extents button is a handy way to reorient yourself.
- If you have a scroll-wheel mouse, scroll down to zoom out a bit. Working in SketchUp is much easier with a scroll-wheel mouse. However, if your mouse lacks a scroll wheel, click the Zoom tool () and you can zoom in and out that way, too.
Tip: No matter what tool is selected, holding down the scroll wheel activates the Orbit tool until you release the scroll wheel.
- In the Getting Started toolbar, click the Paint Bucket tool ().
- In the Materials panel that appears, select Colors from the drop-down menu, as shown here. Then select a color from the options that appear on the Select tab.
- Click one side of your model with the Paint Bucket cursor to apply your selected color. Experiment a bit with the different options in the drop-down menu if you like. For example, select Landscaping, Fencing, and Vegetation from the drop-down menu and apply pebbles to your model. Select Tile from the drop-down menu and apply a tile pattern that you like. Orbit around and apply different materials to each side of your model, as shown here.
- Close the Materials panel and select Window > Styles.
- Close the Materials panel and select Window > Styles, which appear in the Default Tray.
- From the drop-down menu, select Sketchy Edges and then select a style option. In the following figure, Marker Wide is selected. Notice that the style completely overrides all the materials and colors applied. To see them again, select In Model from the drop-down menu and then select the Simple Style option.
Trying or purchasing extensions in the Extension Warehouse
Whether you’re signed in to the Extension Warehouse through your browser or SketchUp, you can purchase an extension. However, to install a trial or purchased extension, you need to be signed in to the Extension Warehouse via SketchUp.
The following steps walk you through making a purchase:
- On the extension details page, click the Purchase button. (If you can download a trial before you buy, you see an Install Trial from SketchUp link. To install a trial, see the upcoming steps for installing a trial or purchase.)
- When prompted, enter your billing and payment information. Billing information is required to verify your credit card. Your receipt is emailed to the email address you use to sign in to Extension Warehouse. If you don’t receive a receipt email shortly after your purchase is complete, check your spam folder.
Tip: After you purchase an extension, the Extension Warehouse doesn’t offer refunds. If you’d like to try out an extension before you purchase it, look for an Install Trial button, which enables you to try how the extension works before you buy it. If you’re having trouble purchasing an extension or would like to contact us about an Extension Warehouse purchase you’ve made, fill out our Customer Service Contact form and, from the You Would Like To drop-down list, select Resolve a Purchasing Issue.
To install a trial or purchased extension, follow these steps:
- In SketchUp, select Extension > Extension Warehouse and sign in to the Extension Warehouse.
- To install a trial, search for the extension you want to try, and on the extension details page, click Install Trial. If you’ve already purchased an extension, skip to Step 3.
- From the user menu, select My Extensions.
- On the My Extensions tab, scroll down to the trial extension or the purchased extension that you want to install and click the Install Trial or Install link. In the following figure, you see an Install Trial link.
- When SketchUp asks whether you trust the author and want to continue installing the extension, you need to click Yes to proceed. After a few moments, a dialog box confirms that your extension was installed.
Changing your default template
You selected a default template when you first started SketchUp (as explained in Getting Started in SketchUp). If you ever want to change the default template, just follow these steps:
- Select Window > Preferences (Microsoft Windows) or SketchUp > Preferences (Mac OS X).
- In the sidebar on the left, select the Template option.
- Select one of the templates in the Drawing Template list box. Or click the Browse button to navigate to a template that you’ve saved locally, select the template file, and click Open.
- Click OK (Microsoft Windows) or simply close the dialog box (Mac OS X). The next time you create a new model file, SketchUp uses your new default template.
Note: You can also choose your desired template every time you launch SketchUp using the Welcome Window. To learn more about this new feature, be sure to check out «Selecting a template» in our Getting Started article.
Пропорциональное масштабирование выборки
Если вы хотите изменить размер геометрии в модели и сохранить ее пропорции, вы можете использовать инструмент «Рулетка» или инструмент «Масштаб». Выбор зависит от того, как вы хотите установить масштаб:
- Чтобы масштабировать размер определенной линии, используйте рулетку. Например, вы обнаружите, что одна комната на плане этажа может иметь ширину не более 10 футов, но остальная часть плана этажа может оставаться такой же. Или вы знаете, что статуя должна быть 3 метра в высоту.
- Чтобы изменить размер выделенной области в процентах от исходного размера, используйте инструмент «Масштаб». Например, выберите этот метод, если вы хотите увеличить размер выборки на 200% или уменьшить его до 50%.
Чтобы масштабировать часть вашей модели с помощью рулетки, выполните следующие действия:
- С помощью инструмента Выбрать () выберите объекты, которые нужно масштабировать.
- Щелкните выборку и в появившемся контекстном меню выберите Создать группу.
- Дважды щелкните группу. Вокруг группы появится рамка из пунктирных линий, указывающая, что вы открыли группу, как показано на рисунке.
- Выберите инструмент Рулетка () или нажмите клавишу T.
- Щелкните одну конечную точку контрольной линии. Используйте механизм вывода SketchUp, чтобы выбрать точную конечную точку.
- Щелкните другую конечную точку контрольной линии. Текущее расстояние отображается в поле «Измерения», как показано на рисунке. В этом примере, скажем, вам нужно уменьшить эту ширину до 10 футов из-за проблем на участке, где будет построен план этажа.
- Введите новый размер линии (в этом примере вы вводите 10′) и нажмите клавишу Enter. Этот размер будет использоваться в качестве основы для пропорционального масштабирования вашей модели. SketchUp спросит, хотите ли вы изменить размер группы или компонента.
- Нажмите кнопку Да, и ваша выборка изменится пропорционально. Посмотрите результат на следующем рисунке. Это комната намного меньше.
Примечание. Этот процесс также работает с компонентами. См. Добавление готовых компонентов и динамических компонентов для ознакомления с компонентами. В разделе далее в этой статье объясняется, как масштабирование влияет только на один компонент или все экземпляры компонентов в модели.
Если вы хотите пропорционально масштабировать модель в процентах, инструмент «Масштаб» легко справится с этой задачей. Представьте, что вы не знаете, как поговорить со своим клиентом об уменьшении комнаты на его плане этажа до 10 футов шириной, поэтому вы моделируете слона в комнате, пока обдумываете это. Вот как масштабировать слона или любую другую выборку в вашей модели в процентах:
- С помощью инструмента Выбрать () выберите геометрию, которую нужно масштабировать. Этот шаг важен, если вы хотите масштабировать сложную 3D-выборку. Если у вас простая выборка, например 2D-фигура или объект поверхности, вы можете пропустить этот шаг.
- Выберите инструмент Масштаб () или нажмите клавишу S. Вокруг вашего выбора появится желтая рамка с зелеными ручками, как показано на рисунке. Если вы пропустили шаг 1, щелкните геометрию курсором инструмента «Масштаб».
- Для равномерного масштабирования или сохранения пропорций выборки щелкните угловую ручку масштабирования. Выбранная ручка и противоположная ручка масштабирования становятся красными, как показано на следующем рисунке, а в поле «Измерения» вы видите масштаб 1.00, что означает, что ваша геометрия имеет исходный размер или масштабируется до 100%.
- Переместите курсор, чтобы масштабировать объект. В поле «Измерения» масштаб отображается динамически. Чтобы начать все заново, в любой момент нажмите клавишу Esc. Чтобы установить масштаб из центра, а не из противоположного угла, удерживайте клавишу Ctrl (Windows) или клавишу Option (macOS), перемещая красную ручку угла.
-
Щелкните, чтобы установить новый масштаб вашей выборки. Или введите желаемые размеры шкалы и нажмите Enter.
Примечание. Технически на шаге 5 вы можете ввести размер, например 2 м или 3″, вместо размера в масштабе. Однако масштабирование на основе измерения с помощью рулетки, как правило, более интуитивно понятно.
В заключении
Проектирование и сборка мебели самому — это экономия денег где-то в 2 раза. А также возможность втиснуть ваше индивидуальное мебельное изделие в любую нестандартную дырку в квартире. Я обычно собираю мебель на конфирматах 7×50 из ЛДСП 16 мм
При наличии сверла для конфирматов
(и небольшого навыка) сборка занимает не так много времени.
Единственный минус — в это можно втянуться. После рабочего стола я уже собрал: кухню, несколько клеток (для одной и той же птицы она на фото), полки (навесные и напольные), тумбы и столы. В общем «захламил» в квартире все неиспользуемые места.
Ссылка на страницу плагина
Enabling and disabling extensions
Disabling an extension unloads it from SketchUp. You might want to disable an extension in the following circumstances:
- An extension can take up resources even when you’re not using it, so disabling unneeded extensions can help SketchUp run as fast as possible.
- Disabling extensions can declutter SketchUp’s menus and toolbars. If you rarely use an extension, you can disable it so that it’s out of the way until you need it.
To disable an extension in the Extension Warehouse:
- In SketchUp, select Extensions > Extension Warehouse and sign in to the Extension Warehouse.
- Select My Extensions from the user menu. The Extension Warehouse opens to the My Extensions tab.
- Disable any extension by clicking its Disable option. After you disable an extension, it becomes grayed out, moves to the bottom of your My Extensions tab, and has an Enable option, which you can click to re-enable the extension.
Alternately, you can enable or disable an extension in the Extension Manager. Follow these steps:
- In SketchUp, select Extensions > Extension Manager. The Extension Manager window appears.
- Click the Enabled or Disabled button next to the extension whose status you want to change.
- Click the Apply Changes button, and your extension is enabled or disabled. To back out of the change, click the Discard Changes button.
Scaling components
You can use these scale techniques on components as well as everyday geometry. (See Adding Premade Components and Dynamic Components for an introduction to components.) When you scale a component, however, you can resize a single instance of the component or all component instances in your model:
- Scaling a component changes only the individual instance. This feature allows you to have differently scaled versions of the same component in your model. To scale a single instance, click the component instance with the Scale tool and use the grips to set the new scale, using any Scale tool technique explained earlier in this article. The following figure shows scaling a door component downloaded from the 3D Warehouse.
- Scaling an entity within a component scales every component instance. To scale an entity in a component, you need to open the component by double-clicking it. Dashed lines appear around the component, and the lines and faces within the component become editable, as shown in the following figure. With the component open, you can, for example, scale a line entity. This action affects the component definition and, therefore, all instances of the component are scaled to match. With the component open, you can select a line, and therefore can scale with either the Scale tool or the Tape Measure tool, as explained earlier in this article. Note, however, that a uniform scale using the Tape Measure tool is often the easiest way to scale all components in a model.
- Scale tool
- SketchUp
- Tape Measure tool
- video
Особенности
Несмотря на то, что приложение SketchUp позиционируется как полупрофессиональное и для любительского использования, программа имеет ряд особенностей, которые могут рассматриваться как преимущества.
Кроме того, существующие в программе возможности позволяют успешно использовать ее и для более профессиональных нужд, а именно: проектирования, моделирования, создания 3D объектов и 2D эскизов, чертежей. Дополнительно осуществляя их реалистичную визуализацию.
Отличительные черты SketchUp от других редакторов:
- Наличие инструмента «Push/Pull» для удобного вытягивания плоскостей в нужную сторону. Походу чего будут появляться дополнительные боковые стенки.
- Специальный инструмент «Follow Me» для более комфортного проектирования стен и движения плоскостей по заранее заданной кривой.
- Поддержка дополнительных плагинов и макросов на Ruby. Использовать можно уже готовые или создавать новые прямо в программе.
- Поддержка создания новых элементов, которые затем можно сохранить для многократного использования и редактирования.
- Встроенная библиотека моделей и стилей, которые можно загрузить в программу напрямую, через Интернет.
- Поддержка анимации и работы со сценами, анимированными переходами.
Помимо огромного количества встроенных компонентов, программа поддерживает работу с внешними плагинами, которые можно загрузить через Интернет. Для этого достаточно воспользоваться встроенной в приложение библиотекой.
Здесь же вы найдете огромное количество уже готовых моделей предметов мебели, архитектурных зданий и т.д. Поэтому вы сможете быстро проектировать здания, обставляя интерьер уже готовыми 3D моделями. Вы также можете поделиться собственными моделями с другими пользователями. На нашем сайте вы можете установить себе кряк версии данного софта, безопасно и без вирусов.
Updating a scene
Updating a scene saves any changes that you make to a scene after you create it. To update a scene, follow these steps:
-
Select Window > Scenes to open the Scenes dialog.
Open the Scenes dialog in the Default Tray. - In the Scenes dialog, select the scene you want to update.
- Click the Show Details icon () and make sure all the properties you want to save with the scene are selected.
- Click the Update Scene icon () in the upper left of the Scenes dialog.
- In the Scene Update dialog box that appears, you can deselect any properties you don’t want to save with the update. Remember that if an item wasn’t selected in Step 3, that property doesn’t save, even if you select it in the Scene Update dialog box. After you’re done selecting or deselecting properties, click Update.
Tip: If you don’t like keeping the Scenes dialog open, you may prefer to update a scene by context-clicking a scene’s tab and selecting Update. In the Scenes dialog, you can also click the Details arrow () and select Update Scene.
Sketchup плагины для труб
SketchUp запись закреплена
Самые лучшие из бесплатных плагинов конечно же пишет Fredo6. А самые нужные из его плагинов и полностью обновленные на сегодняшний день вы можете скачать здесь.О многих из них уже было написано здесь в группе, но о некоторых я еще не писал.Библиотека libFredo6 конечно же включена!
Вот что вошло в этот набор:
BezierSpline — рисование и редактирование кривых, полилиний, сплайнов Curviloft — моделирование сложных поверхностей методами скиннинга и лофтинга Curvizard — преобразование, улучшение, оптимизация, исправление кривых, восстановление взорванных кривых из сегментов FredoScale — великолепные инструменты расширенного масштабирования, поворота, растягивания, скручивания, искажения и изгиба объектов RoundCorner — скругление и снятие фасок с ребер HoverSelect — расширенный инструмент выделения ребер (как кисточкой) JointPushPull — экструдирование непланарных (криволинейных) поверхностей по нормалям, по нормалям каждого полигона и по вектору ToolsOnSurface — рисование простейших 2D-фигур (круги, дуги, прямоугольники), а также редактирование и смещение контуров на криволинейных поверхностях TopoShaper — преобразование горизонталей в рельеф с регулярной сеткой (не работает в SU 7)
А еще набор FredoTools, который включает полезные инструменты: RevertCurve — изменяет направление кривой (нужно некоторым другим плагинам) CurviShear — строит каркас для лофтинга пандусов (применяется совместно с Curviloft) ReportLabelArea — создание простеньких отчетов (спецификаций) по площадям для каждого материала с возможностью экспорта ConstructFaceNormal — строит нормаль к поверхности MarkVertices — строит вспомогательные точки для вершин выделенных фейсов и линий CountFacesBySides — подсчитывает разные типы фейсов в объекте (треугольники, четырехугольники, и 5 и более) RemoveLonelyVertices — очистка ненужных вершин и лишних сегментов в прямых линиях ThruPaint — это самый лучший инструмент для нанесения, проецирования и редактирования текстур на поверхности ReverseOrientFaces — инструменты для быстрого переориентирования вывернутых фейсов
Внимание. В большинстве плагинов Fredo6 при нажатии на TAB на клавиатуре открываются полезные дополнительные опции.Если у вас установлены какие-либо из плагинов Fredo6, то лучше удалите их, особенно если устанавливаете RBZ (при установке RBZ почему-то старые файлы с тем же именем не заменяются)
Источник
Installing extensions manually in SketchUp
If you download an extension from the Extension Warehouse via a web browser or from a developer’s website, your extension is packaged as an file that you can install manually. Here are the steps you need to follow:
- In SketchUp, select Extensions > Extension Manager. The Extension Manager window appears.
- Click the Install Extension button.
- In the Open dialog box that appears, navigate to the file saved to your computer, select the file, and click OK (Microsoft Windows) or Open (Mac OS X).
- When SketchUp warns you about installing only extensions from trusted sources, click Yes to proceed and install your extension. (This assumes you do, in fact, trust the source of your extension.)
Editing all instances of a component
To edit all instances of a component, follow these steps:
- Open the context for the component you want to edit. In this example, that’s the Picket component. To open the context, you can double-click the component. Or select it, context-click the selection, and choose Edit Component, or simply hit Enter.
- Use the SketchUp drawing tools to edit your component. In this example, we used the Line, Tape Measure, 2 Point Arc, and Push/Pull tool to change the top of the Picket component. All component instances change as you draw.
- Click outside the component’s context and save your work. SketchUp automatically updates the component definition to reflect your edits.
Introduction to components
Basic rules of modeling in SketchUp
There are five basic rules of modeling in SketchUp.
-
Rule #1:
This applies to copying things. Make a Component of it first, then copy the Component.
If you are going to use something more than once in your model, make a Component of it.
- Rule #2: Draw everything on Layer0. (This is the default layer, so unless you actively change it, everything you draw will be on this layer.)
- Rule #3: Before you copy a Group, first consider making it into a Component.
- Rule #4: Context click > Make Unique if you need to change some components to be different than others of the same definition.
You can not make too many Components. You can always simplify later. When you explode all of a component, it (they) turns back into basic geometry and the definition can be purged from the model.
Groups and Components vs Layers
The process of modeling complex items requires internal order or structure to the 3D file, keeping separate things separate, and similar things together. In SketchUp this order can be attained using Groups or Components.
Layering in SketchUp is for display only. Think of them as light switches that illuminate something or turn it off. Layers in SketchUp are not for individual edges and faces. This is because of the shared nature of faces and edges. All native geometry in SketchUp (edges and faces) belong on Layer0.
After you have made something into a Group or Component, then you put it on a Layer.
The organization of components in a SketchUp model greatly affects the speed at which your design and modeling work can progress.
By definition, a Group is a single instance of a collection of geometry.
A Component is a named collection of geometry that can exist at multiple locations within the model. Each instance is a repetition of all others. A change to one instance changes all other instances.
PLUGIN: Follow and Rotate – Neat, but needs a little work
16
10
2008
Here’s another interesting plugin with a lot of potential. Follow and Rotate (FAR) and is definately a niche plugin and can be a bit quirky/buggy but could be really useful if you’re doing some specialized modeling (cables, ropes, spires, steeples, stalagtites/stalagmites, etc…). FAR does what it says, you select a face or faces and then select a line, arc, or a series of both welded (another highly useful, potential Sketchy winning plugin) into one and then click Follow & Rotate in the Plugins menu which brings up a small dialog. Make sure that you select the face (not its surrounding lines). You tell the plugin how many degrees of rotation you want the face to rotate as it follows the line and you also tell it what factor to scale to as it follows the line. Click OK and see the results. Sometimes it works, other times it doesnt (for me I cannot get it to work with a straight line as a follow path and everytime I run the plugin, it seems to rotate my follow path down to the ground plane) but when it does work, it produces neat results – don’t count this one out and make sure to give it a try if you find yourself looking to do this kind of modeling.
Hopefully wikii from Sketchucation.com will continue work on this promising script.
Comments : Tags: 3d design, 3d plugin, 3d rendering, free plugin, free sketchup plugin, sketchup, sketchup addon, sketchup plugin
Enabling and disabling extensions
Disabling an extension unloads it from SketchUp. You might want to disable an extension in the following circumstances:
- An extension can take up resources even when you’re not using it, so disabling unneeded extensions can help SketchUp run as fast as possible.
- Disabling extensions can declutter SketchUp’s menus and toolbars. If you rarely use an extension, you can disable it so that it’s out of the way until you need it.
To disable an extension in the Extension Warehouse:
- In SketchUp, select Extensions > Extension Warehouse and sign in to the Extension Warehouse.
- Select My Extensions from the user menu. The Extension Warehouse opens to the My Extensions tab.
- Disable any extension by clicking its Disable option. After you disable an extension, it becomes grayed out, moves to the bottom of your My Extensions tab, and has an Enable option, which you can click to re-enable the extension.
Alternately, you can enable or disable an extension in the Extension Manager. Follow these steps:
- In SketchUp, select Extensions > Extension Manager. The Extension Manager window appears.
- Click the Enabled or Disabled button next to the extension whose status you want to change.
- Click the Apply Changes button, and your extension is enabled or disabled. To back out of the change, click the Discard Changes button.
Sequencing scene tabs
SketchUp adds scene tabs and lists of scenes in the Scenes dialog based on the order in which you create the scenes. However, this order may not be what works best. For example, in the following figure, say you want to move the interior scene later in the sequence, after all the exterior scenes.
To change the sequence of your scenes, you use either the scene tab’s context menu or the Scenes dialog:
- Scene tab context menu: Context-click the tab you want to move and select Move Left or Move Right. Repeat the command if you want to move the scene more than one position in the tab order.
- Scenes dialog: Select the scene from the list and click the Move Scene Down icon () or the Move Scene Up icon () in the upper right. The tab order updates to reflect the order in the Scenes dialog.
Selecting a template
Every model in SketchUp is based on a template, which has predefined settings for your model’s background and units of measurement. When you begin a new model, selecting a template with the correct unit of measurement makes modeling easier.
Here’s how to select a template in the Welcome to SketchUp dialog box:
- On the Files panel, which is selected by default in the left-hand sidebar, select one of the templates shown (such as Architectural Inches or Woodworking Inches).
- (Optional) If you don’t see the template you want, select More Templates in the upper right. You see additional options, as shown in the following figure. The bold text describes the type of work for which the preset was created. The units appear below the style name. After you select a template, the modeling window appears with your selected template applied.
Tip: While you’re working in SketchUp, you can access the Welcome to SketchUp window anytime. On the menu bar, simply select Help > Welcome to SketchUp. After you become comfortable creating 3D models in SketchUp, you can create a custom template that reflects your preferences.